Veel commerciële markten op internet kenmerken zich door het principe:
toetreden met een eigen website is eenvoudig, overleven een stuk lastiger.
Zo ook de markt voor aanbiedingen met groepskortingen. Geen land waar dit
duidelijker is dan in China, waar ook de Amerikaanse kortingensite Groupon
actief is.
Groupon opereert in China in een samenwerkingsverband onder de naam GaoPeng. Woensdag
bleek dat GaoPeng gaat fuseren met een andere grote kortingenwebsite,
Ftuan, eigendom van het Chinese internetbedrijf Tencent. Samen hopen de twee
op een marktaandeel van 10 procent in China.
Groepskorting: slagveld in China
De Chinese markt bevindt zich in een cruciale fase waarin bedrijven bij bosjes
omvallen, terwijl grotere spelers nog strijden om een dominantie positie.
Illustratief voor het slagveld is dit
grafiekje. Daaruit blijkt dat het aantal kortingensites tussen januari
en april dit jaar met ruim 700 is afgenomen in China tot 3.052. Ofwel er
verdwijnen zo’n zes kortingensites per dag in China.
Dat de consolidatieslag nog volop gaande is, blijkt ook uit de marktaandelen
van de grotere spelers. Recent onderzoek
laat zien dat de top-4 in China elk zo'n 10 tot 17 procent van de markt voor
zijn rekening neemt, met een omzet van circa 200 miljoen yuan per maand,
omgerekend ongeveer 25 miljoen euro. Er is dus nog geen dominante speler.
Groupon's site GaoPeng en fusiepartner Ftuan zaten een niveau lager dan de
top-4 met omzetten tot 80 miljoen yuan (10 miljoen euro) per maand. Beide
sites dreigden de aansluiting met de top vier te verliezen.
Waarschijnlijk zal zelfs onder de huidige topspelers in China nog een verdere
uitdunning plaatsvinden tot er twee of drie dominante spelers overblijven.
Die halen dan het leeuwendeel van de omzet en winst op de markt binnen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl